Моя тема самоосвіти - "Реалізація здоров’язберігаючих технологій навчання на уроках біології"
Досвід роботи
Суторміної
Олександри Михайлівни
учителя біології
спеціаліст «вищої категорії», звання «Старший учитель»
2016
Зміст
1. Актуальність
2.Проблема
3.Теоретичне обґрунтування
4.Технологія досвіду
5.Висновки
2
Актуальність досвіду
У сучасному суспільстві школа є соціальним інститутом,
обов’язковим для кожної дитини. Як відомо,найбільшою цінністю кожної людини є
її здоров’я, а оскільки багато часу учні проводять у стінах школи, то завдання
педагогів –створити умови для здоров’язберігаючого навчання, передати дітям і
батькам важливі знання про збереження здоров’я, навчити учнів засвоювати ці
знання в повсякденному житті. Тільки здоровий спосіб життя в довгостроковій
перспективі сприятиме поліпшенню стану здоров нації.
Здоров’я дітей – це царина, в якій закладене наше
майбутнє,тому перед педагогами, батьками і громадськістю постає завдання
виховувати здорове покоління. Але останні статистичні дані свідчать про те, що
за період навчання дітей у школі стан
їхнього здоров’я погіршується в 5 -6 разів.І ці сумні факти підтверджують, що
саме в школі учень отримує відхилення у здоров’ї.
Застосування в
педагогічному процесі здоров’язберігаючих технологій допоможе навчити учнів
жити без конфліктів і стресів, укріплювати, зберігати своє і цінувати чуже
здоров’я., підсилити мотивацію до навчання , дотримуватися принципів здорового
способу життя.
Проблеми:
1.Дитинство :– багато нового, яке само по собі є стресом;
– багато очікувань і вимог, що також є ситуаціями стресу;
– мало вмінь і досвіду для захисту від стресів або для вирішення ситуацій
стресу;
– будь-який день, урок, вчитель, однокласники тощо – є
більш ніж новими подразниками для дитини.
2.Дорослі часто
сприймають дитину як полігон для війн.
Діти вміють використовувати війну між дорослими на свою
“користь”
Дитині дискомфортно
:– коли немає підтримки і захисту;
– очікувати від вчителя ролі батьків;
– мати досвід
поганого відношення батьків до вчителя і школи;
3
– відчувати з боку батьків або завищені очікування, або
байдужість, або агресивність у вимогах.
3. – 12 бальна система “заточена” під письмові рівневі
контролі знань, а на практиці учні отримують суб’єктивні оцінки вчителя за
старою системою вимог “відповів-не відповів” та переведення 12 балів у 5
– вчителі
використовують бали 1 та 2 як покарання за невивчений урок
– оцінка – найбільший подразник і фактор конфлікту в системі “учень-вчитель-батьки”
4. Шкільна реальність, на жаль, доводить:
– помилки учня – привід для покарання від вчителя;
– переписування контрольної -найбільш поширений спосіб
виправлення оцінки;
– вчитель приймає рішення надати можливість учню
підвищити оцінку чи ні;
– оцінка виконує роль батога та пугала;
– велика доля шкільної тривожності має в основі страх
перед оцінкою та перед реакцією батьків на оцінку
5. Учні – найбільш безправна частина населення, для якої,
практично, не існує ситуації вибору.
Омана: вчити приймати рішення потрібно з підліткового
віку
Інфантильні і агресивні діти – продукт виховання батьків
і школи.
Теоретичне обґрунтування
Здоров’язберігаючі технології – це комплекс заходів, який
включає взаємозв’язок і взаємодію всіх факторів освітнього середовища,
спрямованих на збереження здоров’я
дитини на всіх етапах його навчання і розвитку. В концепції освіти передбачено
не тільки збереження, але і активне формування здорового способу життя і
здоров’я вихованців
4
Технологія досвіду
Застосування на уроках здоров’язберігаючої технології
навчання передбачає:
*створення гігієнічних умов у навчальному
кабінеті:температура і вологість повітря, інтенсивність освітлення класу і
дошки;
*дотримання правил техніки безпеки;
*формування в учнів мотивації до навчальної діяльності;
*створення сприятливого психологічного клімату;
*взяття до уваги періодів працездатності дітей на уроках;
*чергування видів навчальної діяльності (норма 5-7 видів
за урок);
*зваження на вікові та фізіологічні особливості учнів;
*обгрунтованість і тривалість застосування технологічних
засобів навчання;
*використання під час уроку емоційних розрядок та
фізкультхвилинок.
*єдність педагогічних дій учителів і батьків;
*створення умов передбачуваного навчання;
*навчити дитину вчитися і цінувати здоров’я
Реалізація здоров’язберігаючих технологій навчання на
уроках біології
Відбувається :1.для учителя через є чітку організація праці, визнання
пріоритету особистості дитини, її виховання та розвитку над досягненням
дидактичних цілей;
2.для учня через
свідоме і відповідальне ставлення до навчальної діяльності, відкритість для
нового знання, готовність до самоосвіти;
3.для батьків є
розуміння вимог вчителя, здатність приймати участь у контролі навчання дитини і
бажання допомогати
дитині у навчанні.
Під час формування
здоров’язберігаючої компетентності діють принципи:
У роботі учня «вчуся – використовую – створюю»
У роботі вчителя «вчу – діагностую – контролюю – корегую свою роботу»
Щодо участі батьків «допомагаю – контролюю – допомагаю».
У роботі учня «вчуся – використовую – створюю»
У роботі вчителя «вчу – діагностую – контролюю – корегую свою роботу»
Щодо участі батьків «допомагаю – контролюю – допомагаю».
5
Висновки
1.«Даючи знання, не
відбирай здоров’я» - так стверджували в стародавньому Римі,визнаючи один із
найгуманніших принципів освіти. Ці слова, на мою думку,повинні стати девізом
кожного учителя. Здоров’язберігаючі технології дають змогу сформувати в учнів
знання про те,як жити нині, щоб мати шанс побачити завтра.
2.Єдність педагогічних дій вчителів і батьків cприяє здоровому навчанню і розвитку дитини.
3.Умова передбачуваного навчання:
відповідальність всіх учасників навчально-виховного процесу за свій
внесок у створення і підтримку «зони комфорту» (відповідно до очікуваного
результату) і розуміння залежності «дія – результат» .
4. Здоров’язберігаюче навчання -це підготовлений заздалегідь, відомий
учням, батькам і вчителям простір навчальних завдань, алгоритмів і
домовленостей, що визначає особистісні стосунки і взаємні очікування як з боку
вчителів,так і з боку дітей та батьків.
5.Необхідність
дотримання:
*Чіткості вимог і
критеріїв оцінювання
*Системи завдань,
які повторюються
*Розвиток ситуації
через пояснення, розуміння і контроль
6. Між батьками і вчителями є дитина, тому у співпраці немає
альтернативи,
взаємні
домовленості – єдина гарантія запобігання конфліктам.
7. Є така професія – ВЧИТЕЛЬ
Обов’язковим у ній
є:людяність, емпатія, повага до дитини,забезпечення здоров’я і успіху дитини.
8.Необхідно
забезпечити:
•
Систему
завдань, де є рівні від простого до складного, від репродукції до творчості,ясність
і чіткість запитань ,алгоритм роботи,можливість отримати найвищий бал,зацікавленість
пошуком і щастям пізнання.
6
•
Учням
:можливість розвитку особистості, включаючи
відповідальність і адекватну самооцінку,контроль має бути відомий заздалегідь,відомі і
незмінні бали (“ціна”) завдань різних рівнів, де учень і батьки можуть легко
обчислити бали .
•
Усвідомлення,що:
•
інтерес дитини її здоров’я і успіх в житті – пов’язані
•
дитина
має право на свої експерименти, на свою творчість, на свої помилки, на свої
захоплення.
•
інформація,
шкільні предмети, вчителі , батьки можуть заповнити індивідуальний простір
дитини так, що в ньому не залишиться місця для вияву хисту, цікавості,
інтересу.
9.Навчити дитину:
вчитися і цінувати здоров’я;
вчитися самостійно;
Вміння вчитися самостійно – гарантія успіху, самодостатності, реалізації і,
врешті решт, щастя!
Комментариев нет:
Отправить комментарий